Vad gör jag om simkortet är ogiltigt?

Om felmeddelandet ”ogiltigt simkort” dyker upp på din enhet finns det lite olika saker du kan prova för att få det att fungera igen. I den här artikeln får du en steg för steg-lista på vad du kan göra för att felsöka simkortet innan du beställer ett nytt.

1. Kontrollera att enheten inte är operatörslåst

Det är inte längre särskilt vanligt att en telefon är låst till en viss operatör. Men om din enhet mot förmodan är operatörslåst och du försöker använda ett simkort från en annan operatör kan det vara därför det inte fungerar. Om du inte har någon bindningstid kvar kan du be operatören att låsa upp din telefon kostnadsfritt.

Om du fortfarande har bindningstid kvar kan du be om att få slutfakturan på resterande månadsbetalningar. När du har betalat det kan du be operatören att låsa upp telefonen.

2. Slå av och på enheten

När man har teknikproblem är det alltid bra att prova att starta om enheten. Stäng av enheten, vänta några minuter och slå sedan på den igen för att se om det fungerar igen.

3. Ta ut simkortet och sätt i det igen

Det kan vara så att simkortet har blivit smutsigt eller hamnat fel på något sätt. Därför kan det vara bra att ta ut simkortet, torka av det och sedan sätta i det igen. Se till att simfacket stängs helt och inte glappar.

4. Återställ nätverksinställningarna på enheten

Om simkortet fortfarande inte fungerar kan du prova att återställa nätverksinställningarna. Då nollställs wifi-nätverk och lösenord, mobilinställningar samt VPN- och APN-inställningar som du har använt.

Har du en Apple-enhet nollställer du nätverksinställningarna genom att gå till Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ [Enhet] > Nollställ > Nollställ nätverksinställningar (detta gäller iOS 15 eller senare).

Hur du återställer nätverksinställningar på en Samsung-enhet beror lite på vilken modell du har. Men så här gör du på ett ungefär. Gå till Inställningar > Allmän hantering > Återställ > Återställ nätverksinställningar > Återställ inställningar och tryck sedan Återställ för att bekräfta.

5. Prova med ett annat simkort

Nu är du nästan i det läget att du får konstatera att simkortet är trasigt och du måste beställa ett nytt. Men om du har möjlighet kan du först prova att sätta i ett annat simkort i enheten. På så sätt kan du avgöra om det är simkortet eller själva enheten det är fel på.

6. Beställ ett nytt simkort

Om du har provat allt detta och simkortet fortfarande är det förmodligen trasigt. Därför rekommenderar vi att du hör av dig till din operatör och beställer ett nytt simkort. Det brukar inte kosta någonting extra om du förklarar för operatören att ditt nuvarande simkort inte fungerar.