Om Telia

Telia är en av Sveriges största operatörer och kan erbjuda landets starkaste och snabbaste mobilnät. Bland Telias tjänster hittar du bland annat mobilabonnemang, kontantkort och mobilt bredband. När du har gjort din beställning får du hem ett simkort som innehåller information om din tjänst och kopplar dig till operatören.

Så beställer du simkort från Telia

När du har valt en av Telias tjänster får du hem ett simkort som du placerar i din enhet, till exempel mobilen eller surfplattan. Det finns ingen information på hemsidan om hur aktiveringen av simkortet går till, men om man ska gå efter kundernas beskrivning på Telias community-sida så bör kortet aktiveras automatiskt när du sätter in det i enheten. Om du skulle stöta på problem kan du alltid ta kontakt med supporten.

Om du hellre vill ha e-sim, det vill säga den digitala formen av ett simkort, till ditt abonnemang anger du det i samband med din beställning. I stället för ett simkort skickar Telia då en QR-kod till dig som du använder för att aktivera e-simmet i din enhet. Tänk på att även enheten måste ha stöd för e-sim för att du ska kunna använda tjänsten.

Behöver du beställa ett nytt simkort? Hos Telia gör du det snabbt och enkelt via Mitt Telia, och det är dessutom helt kostnadsfritt.

Gör så här för att beställa ett nytt simkort på Mitt Telia

  1. Logga in med BankID eller användarnamn och lösenord.
  2. Klicka på Abonnemang och välj numret du vill beställa ett nytt simkort till.
  3. Under Inställningar klickar du på Lås upp – spärra – beställ simkort.
  4. Välj sedan Beställ nytt simkort.

Du får precis som vanligt hem ett så kallat trippel-sim med alla tre storlekar som fungerar oavsett vilken slags enhet och modell du har.

Hur spärrar jag ett simkort från Telia?

Om din mobil har blivit stulen kan du snabbt och enkelt spärra simkortet via ditt konto Mitt Telia på Telias hemsida. När du har loggat in klickar du på telefonnumret det gäller, och sedan Lås upp – spärra – beställ simkort. Välj Spärra simkort och spärrningen sker direkt. Sedan kan du välja att beställa ett nytt simkort.

Tips! För att logga in på Mitt Telia krävs vanligtvis identifikation via mobilt BankID, men om du har förlorat din mobil går ju inte det. Telia erbjuder därför även möjligheten att legitimera sig digitalt med en personlig kod som du beställer på sidan om alternativ legitimering.

För att spärra mobiltelefonen gör du först och främst en polisanmälan och sedan kontaktar du Telia via telefon eller mejl, som då stöldspärrar enheten. Det går då inte att ringa eller surfa med mobilen. Tänk på att ha ditt diarienummer och den stulna mobilens IMEI-nummer nära till hands när du kontaktar Telia.

Hur aktiverar man Telias simkort?

Det finns egentligen ingen information på Telias hemsida som beskriver hur du gör för att aktivera simkortet, så förmodligen sker aktiveringen automatiskt när du placerar simkortet i din enhet. För att vara på den säkra sidan kan du alltid höra efter vad som gäller hos Telias support.

Registrera kontantkortet som är kopplat till simkortet

Köper du kontantkort hos Telia finns det flera fördelar med att registrera kortet. Nedan ser du några exempel.

Fördelarna med att registrera Telias kontantkort

  • Du kan använda kontantkortet utomlands och inom EU/EES fungerar det precis som hemma i Sverige.
  • Du kan administrera ditt kontantkort online på Mitt Telia och använda appen Mitt Telia.
  • Du får snabbare och bättre hjälp när du kontaktar Telias support.

När du registrerar kontantkortet hos Telia kan du välja om ditt nummer ska synas hos nummerupplysningen. För att registrera måste du fylla i ICC-koden, det vill säga simkortets serienummer på 20 siffror, som du hittar på själva simkortet. Efter att du har gjort registreringen rekommenderar Telia att du startar om mobilen.

Erbjuder Telia e-sim?

Ja, Telia är en av de operatörer som erbjuder e-sim som alternativ till ett ”vanligt” fysiskt simkort, i alla fall för dig som beställer ett mobilabonnemang. Du anger att du vill ha e-sim i samband med att du beställer ditt nya abonnemang och får då en QR-kod av Telia som du använder för att aktivera e-simmet i din mobiltelefon. Du måste alltså även ha en mobil som har stöd för e-sim för att det ska fungera.

Ett simkort är kort förklarat ett mikrochip som innehåller information om ditt telefonnummer och identifierar dig som kund hos operatören, och ett e-sim fungerar på samma sätt förutom att chipet redan är inbyggt i enheten.

Några fördelar med e-sim

  • Du slipper vänta på att få hem ett simkort och kommer igång snabbare med ditt abonnemang.
  • E-sim kan programmeras om på distans så det är smidigare att byta nummer eller operatör.
  • Smidigt för dig som vill ha två olika abonnemang i en och samma mobil.

Byta från simkort till e-sim

Har du en mobiltelefon med stöd för e-sim och mobilabonnemanget Telia Mobil (tecknat efter den 4 juni 2019) kan du beställa e-sim via Mitt Telia. När du har loggat in klickar du på abonnemanget det gäller och sedan på Lås upp – spärra – beställ simkort. Att beställa e-sim i stället för simkort, eller byta från simkort till e-sim, är helt kostnadsfritt.

Telias e-sim till smartwatch

Hos Telia kan du även aktivera e-sim i din smarta klocka, och det gäller i dagsläget främst Apple Watch och Samsung Galaxy Watch. Klockan måste också ha stöd för e-sim för att det ska fungera. Tjänsten fungerar som ett tilläggsabonnemang till ditt huvudabonnemang hos Telia, så innan du beställer ska du kolla upp att både mobilabonnemanget, mobilen och klockan har stöd för e-sim. 

Tips! Genom att koppla upp din smartwatch med e-sim gör du klockan till en mer fristående enhet som inte är beroende av mobilen för att kunna ringa och ta emot sms och samtal.

Hur du gör för att koppla upp din smartwatch med Telias e-sim beror på vilken typ av klocka du har, men Telia har utförliga instruktioner både för Apple Watch och Samsung Galaxy Watch.

Läs om hur du kopplar in e-sim med Apple Watch.

Läs om hur du kopplar in e-sim med Samsung Galaxy Watch.

Kan jag skaffa extra simkort hos Telia?

Hos Telia kan du som har eller tecknar ett huvudabonnemang (Telia Mobil) lägga till det som Telia själva kallar Extra användare. Du kan lägga till upp till nio extra användare i ditt abonnemang, och alla får ett eget nummer, lika mycket surf och obegränsade samtal och sms inom Sverige.

En extra användare läggs till utan bindningstid och abonnemanget kan avslutas när som helst via Mitt Telia. Undantaget är om du lagt till en extra användare till rabatterat pris – då är det 24 månaders bindningstid som gäller.

Vanliga frågor om Telias simkort

Hur beställer man simkort från Telia?

Telia skickar ett simkort hem till dig när du beställt ett abonnemang eller kontantkort. Simkortet innehåller bara information om ditt telefonnummer och identifierar dig som kund hos operatören, så det är alltså inget du beställer separat.

Hur aktiverar jag ett simkort från Telia?

Det finns inte någon information på Telias hemsida om hur en aktivering av simkortet går till, så det borde egentligen bara vara att sätta in simkortet i enheten. Men för att vara på den säkra sidan kan du höra av dig till supporten och fråga.

Vilka simkortsstorlekar erbjuder Telia?

Telia ska skicka ut alla tre simkortsstorlekar, mini- micro- och nano-sim, så att du ska få ett som passar oavsett vilken enhet och modell du har.

Har Telia e-sim?

Ja, Telia erbjuder e-sim. I alla fall för dig som beställer mobilabonnemang. Det finns ingen information om vad som gäller för kontantkorten, men du kan alltid höra av dig till supporten och fråga.

Hur spärrar jag ett simkort från Telia?

Du spärrar simkortet från Telia via Mitt Telia. Där får du även möjlighet att beställa ett nytt simkort.

Har Telias simkort stöd för 5G?

Beställer du Telias mobilabonnemang får du ett simkort som har stöd för 5G.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@simkort.se