Efter viss försening kan nu även Tre erbjuda e-sim till Samsung Galaxy Watch. Foto: Sushiman/Shutterstock.com och Pressbild/Tre
LanseringEfter vissa tekniska problem och uppskjuten lansering kan nu även mobiloperatören Tre erbjuda e-sim till Samsung Galaxy Watch.
Mobiloperatören Tre blir den sista av marknadens stora aktörer att erbjuda stöd för e-sim till den smarta klockan Samsung Galaxy Watch. Funktionen skulle enligt avtal med Samsung egentligen ha lanserats till årsskiftet 2019–2020, men efter att tekniken satt stopp är det alltså först nu som Tre kan erbjuda tjänsten. Det rapporterar Mobil.se.
Andra tekniska lösningar
Tre var de första på marknaden att erbjuda stöd för e-sim till den smarta klockan Apple Watch – redan i maj 2018 fanns tjänsten tillgänglig hos operatören. Förseningen med e-sim till till Samsung Galaxy Watch sägs enligt uppgift till viss del bero på tekniska problem, men även på att Tre har valt att använda sig av en annan teknisk lösning när det gäller klockan från Samsung.
Gratis första halvåret
För att du ska kunna använda e-sim i Galaxy Watch och Galaxy Watch Active 2, måste du ha en mobil i Samsungs A-, J-, Note eller S-serie. Några exempel är Samsung Galaxy A50, Samsung Galaxy J8, Samsung Galaxy Note10 och Samsung Galaxy S20. Du behöver även ha ett befintligt mobilabonnemang hos Tre.
Just nu erbjuder Tre sina kunder att teckna e-sim-tillägget kostnadsfritt det första halvåret. Efter gratisperioden kostar tillägget 49 kronor per månad.
Nåbar även utan mobilen
E-sim-tjänsten läggs till i det abonnemang du redan har, vilket innebär att du har samma nummer i klockan som i mobilen. Du blir alltså nåbar även i de situationer då du exempelvis glömt eller inte vill ha med dig din mobiltelefon.
Eget operativsystem
När det gäller de smarta klockornas operativsystem sticker Samsung ut lite från de andra på marknaden. Medan Apple Watch kör Watch OS och smarta Android-klockor Wear OS, har Samsung i stället valt att använda ett eget Tizen-baserat operativsystem.