Om Tres simkort

Tre är Sveriges fjärde största operatör och erbjuder simkort till mobilabonnemang och mobilt bredband. Något som utmärker tre är att de har väldigt bra företagserbjudanden. De har egna mobilnät och driver 3G-, 4G-, och 5G-nät både i Sverige och Danmark. Tre har absolut bäst täckning i södra delarna av landet, men täcker även vissa städer och orter i mellersta Sverige.

Fördelar

  • Abonnemang med obegränsad surf
  • Inga bindningstider
  • Bra företagsabonnemang

Nackdelar

  • Svagare täckning i norra Sverige
  • Få surfalternativ

Beställ simkort från Tre

Du beställer ditt simkort direkt på Tres hemsida eller i någon av deras fysiska butiker. Tres simkort passar till alla telefoner oavsett om det är en gammal eller ny telefon. När du beställer abonnemang från Tre får du ett så kallat trippelsim. Det betyder att du får alla tre storlekarna på simkort hemskickade för att du ska vara garanterad att ett av simkorten fungerar.

Så beställer du simkort

  1. Välj ett mobilabonnemang eller mobilt bredband.
  2. När du beställer får du välja om du vill flytta över ditt nummer eller om du vill ha ett nytt nummer. Du kan också lägga till extra användare i det här skedet.
  3. Nu får du fylla i några uppgifter, till exempel personnummer, e-post och kontaktnummer.
  4. Se till att alla uppgifter stämmer och bekräfta din beställning.
  5. Nu är beställningen klar och du får ditt simkort med posten.

Aktivera Tres simkort

Det enklaste sättet att aktivera ditt simkort är via Mitt3. Men om du av någon anledning inte har tillgång till Mitt3 kan du även kontakta Tres kundtjänst eller besöka någon av deras butiker. Det är helt gratis att aktivera ett simkort för ett befintligt abonnemang. 

Så aktiverar du ditt simkort

  1. Logga in på Mitt3.
  2. Välj Abonnemang och sedan Beställ/Aktivera SIM-kort.
  3. Ange simkortsnumret som du hittar på själva simkortet. Numret består av 19 siffror.
  4. Välj Aktivera simkort.

Registrera Tres simkort

Det är egentligen inte simkortet du registrerar, utan kontantkortet som simkortet är kopplat till. Och eftersom Tre inte har några kontantkort längre är det här inget du behöver tänka på.

När du beställer mobilabonnemang eller mobilt bredband fyller du ju i ditt personnummer, så därför är abonnemanget redan kopplat till dig.

Tres kundtjänst

Du kan kontakta Tres support via telefon, mejl och chatt. Om du har enklare ärenden kan du även besöka operatörens kundforum och diskutera med andra Tre-kunder och representanter från kundtjänsten.

Chatt
Chatta
Vardagar
09.00-18.00
Lördagar
09.00-15.00
Söndagar
Stängt
Telefon
Ring
Vardagar
09.00-18.00
Lördagar
Stängt
Söndagar
Stängt
Driftstörningar
Se driftstatus

Vanliga frågor om Tre

Kan jag lägga till extra användare hos Tre?

Ja, med 3Extra Användare kan du lägga till upp till fem extra användare. 

Kan jag beställa ett nytt simkort med samma nummer?

Ja, du kan beställa ett nytt simkort med samma nummer oavsett om du har Tre sedan tidigare eller om du har haft en annan operatör.

Vilka simkortsstorlekar erbjuder Tre?

Tre skickar alltid ut trippel-sim med alla tre storlekar så att du ska få ett simkort som passar oavsett vilken enhet och modell du har.

Har Tre e-sim?

Ja, Tre har stöd för e-sim till vissa abonnemang och vissa enheter. På Tres sida e-sim hos Tre kan du läsa mer om vilka abonnemang och enheter som är kompatibla med e-sim.

Hur spärrar jag ett simkort från Tre?

Du spärrar ditt simkort genom att ringa direkt till Tre. De har öppet dygnet runt och hjälper dig så snart som möjligt.

Har Tres simkort stöd för 5G?

Vissa av Tres mobilabonnemang kommer redo för 5G, så beställer du något av dessa så får du såklart också ett simkort som stödjer tekniken.

Kan jag ha dubbla simkort från Tre?

Ja, om din telefon har stöd för dubbla simkort. Med 3Extra Användare kan du lägga till upp till fem extra användare. Det innebär att du får ett simkort för samtal och sms/mms för varje användare. Men ni delar på surfen för huvudabonnemagnet.