Om Tre

Tre var den stora utmanaren som lanserade sina tjänster år 2000. I dag är Tre Sveriges fjärde största operatör. De har egna mobilnät och driver 3G-, 4G-, och 5G-nät både i Sverige och Danmark. Tre har absolut bäst täckning i södra delarna av landet, men täcker även vissa städer och orter i mellansverige. Tre erbjuder bredband och mobilabonnemang. Här förklarar vi hur du beställer simkort till ditt abonnemang, hur du aktiverar det och vad du gör om din telefon blir stulen.

Så beställer du simkort hos Tre

Du beställer ditt simkort direkt på Tres hemsida eller i någon av deras fysiska butiker. Där väljer du vilken typ av abonnemang du vill ha. Därefter fyller du i de uppgifter som efterfrågas och följer stegen på skärmen. Du får ditt simkort inom ett par dagar.

Tänk på! Tre slutar med kontantkort till mobil och bredband från och med 1 september. Sista dagen att fylla på ditt kontantkort är 31 december 2021 och den 31 mars 2022 avslutas alla kontantkort. 

Tres simkort passar till alla telefoner oavsett om det är en gammal eller ny telefon. Tre använder ett så kallat trippelsim. Det betyder att du får alla tre storlekarna på simkort hemskickade för att du ska vara garanterad att ett av simkorten fungerar.

Om du redan har ett nummer men vill byta till Tre börjar du med att beställa ett abonnemang. Det är väldigt enkelt att flytta sitt nummer. Men om du har bindningstid hos din nuvarande operatör måste du kontakta operatören och lösa bindningstiden.

Så gör du för att flytta ditt nummer till Tre

  • Gå till Beställ Abonnemang.
  • Bocka i nummerflytt.
  • Fyll i ditt telefonnummer.
  • Du får ett sms med tid och datum för nummerflytt.

Fram tills dess att nummerflytten är genomförd ringer du som vanligt från ditt befintliga nummer eller från ett tillfälligt nummer som du hittar i ditt mobilabonnemangsavtal. Nummerflytten tar cirka fem till sex arbetsdagar. 

Tänk på! För att kunna flytta nummer måste bindningstiden hos din tidigare operatör vara avslutad. Om du vill flytta ditt kontantkort måste det vara registrerat i ditt namn.

Om du missade att bocka i nummerflytt går det att ordna det i efterhand. Du behöver bara vänta på att du får ditt nya simkort från Tre och sedan kan du själv göra nummerflytten på Mitt3.

Så flyttar du ditt nummer i efterhand

  • Logga in på Mitt3 och välj Abonnemang.
  • Välj vilket abonnemang du vill flytta numret till.
  • Gå till Inställningar
  • Välj Nummerflytt och nummervisning.
  • Fyll i numret som du vill flytta.
  • Bekräfta genom klicka på Flytta nummer till Tre.

Även här tar nummerflytten cirka fem till sex arbetsdagar.

Hur spärrar jag ett simkort från Tre?

Om du har tappat bort din mobil bör du spärra ditt simkort så fort som möjligt. Du spärrar enkelt ditt simkort genom att ringa direkt till Tre. De har öppet dygnet runt. 

Om du behöver beställa ett nytt simkort kan du antingen besöka någon av Tres butiker eller beställa det direkt på Tres hemsida. 

Så gör du för att beställa nytt simkort från Tre

  • Logga in på Mitt3.
  • Klicka på abonnemangsfliken.
  • Scrolla ner till inställningar.
  • Välj Beställ/aktivera simkort.
  • Klicka på knappen Beställ nytt simkort.

Klart! Ditt simkort kommer med post inom ett par dagar.

Tips! Om du får tillbaka din telefon kan du häva simkortsspärren. Det gör du genom att ringa till Tres kundtjänst.

Hur aktiverar man Tres simkort?

Du aktiverar ditt simkort genom att logga in på Mitt3. Därefter klickar du på det abonnemang som simkortet ska aktiveras på. Välj Abonnemangsdetaljer och Aktivera simkort. Där måste du ange simkortsnumret som du hittar på själva simkortet. Simkortsnumret består av 19 siffror. Sedan klickar du på Aktivera simkort. Tre har en väldigt uförlig guide med bilder på hur du går till väga på deras sida Aktivera simkort.

Registrera kontantkortet som är kopplat till simkortet

Tre kommer att sluta med kontantkort för både bredband och mobil. Från och med 1 september är det inte möjligt att köpa ett startpaket för kontantkort. Sista dagen du kan fylla på ditt kontantkort är den 31 december 2021. Tjänsten kontantkort kommer att avslutas helt 31 mars 2022. 

Du som har ett kontantkort hos Tre kommer att bli erbjuden att byta till abonnemang i stället. Men för att Tre ska kunna kontakta dig om ett erbjudande på abonnemang krävs det att du har registrerat ditt kontantkort. Samma sak gäller om du vill flytta ditt kontantkort från Tre till en annan operatör.

Så registrerar du ditt kontantkort

  • Logga in på Mitt3.
  • Klicka på fliken sms-kod och fyll i numret till ditt kontantkort.
  • Ange koden du får via sms.
  • Klicka på fliken 3Kontant.
  • Skrolla ner till Kontantkortsregistrering.
  • Klicka på Fyll i uppgifter.
  • Fyll i personnummer och godkänn punkterna.
  • Klicka på Skicka.

Erbjuder Tre e-sim?

Ja, Tre erbjuder e-sim till vissa abonnemang och mobiltelefoner, surfplattor och smartklockor som har stöd för e-sim. Vilka enheter som har stöd för e-sim hos Tre kan du läsa mer om på e-sim hos Tre.

Med e-sim i mobilen har du även plats för ett fysiskt simkort. Det öppnar upp för fler användningsområden.

Några av fördelarna med e-sim

  • Lätt att installera och aktivera.
  • Du kan ha ett privat abonnemang och ett företagsabonnemang.
  • Du kan skaffa ett lokalt abonnemang på utlandsresan.
  • Skaffa bättre täckning när du reser i Sverige med simkort från en annan operatör.
  • Snabbare och bättre service eftersom det kan programmeras på distans.

Hur beställer jag e-sim från Tre?

Du beställer ditt e-sim direkt på Tres hemsida. Om du redan är kund hos Tre och vill byta från ett fysiskt simkort till e-sim loggar du bara in på Mitt3 och beställer e-sim. Men tänk på att din mobil måste ha stöd för e-sim för att det ska fungera.

När du har beställt ditt e-sim kommer du att få en QR-kod från Tre. Du använder QR-koden för att aktivera ditt e-sim. Hur du aktiverar ditt e-sim beror på vilken enhet du har. Det kan variera lite mellan olika telefoner, surfplattor och smartklockor.

Så beställer du som befintlig kund hos Tre e-sim

  • Logga in på Mitt3.
  • Klicka på det abonnemang du vill aktivera e-sim på.
  • Klicka på Abonnemangsdetaljer.
  • Klicka på Beställ e-sim.
  • Skanna QR-koden med enheten och följ anvisningarna på skärmen.

Tänk på! Din enhet måste vara ansluten till ett näverk för att du ska kunna installera ditt e-sim.

Kan jag skaffa extra simkort hos Tre?

Ja, du kan skaffa extra simkort hos Tre. Med tjänsten 3Extra Användare kan du lägga till upp till fem extra användare. Varje extra användare får ett eget nummer för samtal och sms/mms. Alla extraanvändare delar på surfen från huvudabonnemanget.

Vanliga frågor om Tre

Kan jag ha dubbla simkort från Tre?

Ja, om din telefon har stöd för dubbla simkort. Med 3Extra Användare kan du lägga till upp till fem extra användare. Det innebär att du får ett simkort för samtal och sms/mms för varje användare. Men ni delar på surfen för huvudabonnemagnet. 

Kan jag beställa ett nytt simkort med samma nummer?

Ja, du kan beställa ett nytt simkort med samma nummer oavsett om du har Tre sedan tidigare eller om du har haft en annan operatör.

Hur beställer man simkort från Tre?

Som ny kund beställer du ett simkort från Tre genom att beställa ett abonnemang. Du kan välja om du vill flytta med ditt gamla nummer eller om du vill ha ett nytt nummer. Om du redan är kund hos Tre loggar du in på Mitt3 och beställer ett abonnemang. 

Hur aktiverar jag ett simkort från Tre?

Du aktiverar ditt simkort genom att logga in på Mitt3. Klicka på det abonnemang som du vill simkortet ska aktiveras på. Välj Abonnemangsdetaljer och Aktivera simkort. Ange simkortsnumret som du hittar på själva simkortet. Simkortsnumret består av 19 siffror. Sedan klickar du på aktivera simkort.

Vilka simkortsstorlekar erbjuder Tre?

Tre använder ett så kallat trippelsim. Det betyder att du får alla tre storlekarna på simkort.

Har Tre e-sim?

Ja, Tre har stöd för e-sim till vissa abonnemang och vissa enheter. På Tres sida e-sim hos Tre kan du läsa mer om vilka abonnemang och enheter som kan använda e-sim.

Hur spärrar jag ett simkort från Tre?

Du spärrar ditt simkort genom att ringa direkt till Tre. De har öppet dygnet runt och hjälper dig om du behöver spärra ditt simkort.

Har Tres simkort stöd för 5G?

Vissa av Tres mobilabonnemang kommer redo för 5G, så beställer du något av dessa så får du såklart också ett simkort som stödjer tekniken.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Telekomskribent alexandra.stenvall@simkort.se