Om Tres simkort
Tre är Sveriges fjärde största operatör och erbjuder simkort till mobilabonnemang och mobilt bredband. Något som utmärker Tre är att de har väldigt bra företagserbjudanden. Tres täckning i mobilnätet är bäst i de södra och mellersta delarna av Sverige, medan det finns vissa brister längre upp i landet.
Fördelar
- Abonnemang med obegränsad surf
- Inga bindningstider
- Bra företagsabonnemang
Nackdelar
- Svagare täckning i norra Sverige
- Få surfalternativ
Beställ simkort från Tre
Du beställer ditt simkort direkt på Tres hemsida eller i någon av deras fysiska butiker. Tres simkort passar till alla telefoner oavsett om det är en gammal eller ny telefon. När du beställer abonnemang från Tre får du ett så kallat trippelsim. Det betyder att du får alla tre storlekarna på simkort hemskickade för att du ska vara garanterad att ett av simkorten fungerar.
Så beställer du simkort
- Välj ett mobilabonnemang eller mobilt bredband.
- När du beställer får du välja om du vill flytta över ditt nummer eller om du vill ha ett nytt nummer. Du kan också lägga till extra användare i det här skedet.
- Nu får du fylla i några uppgifter, till exempel personnummer, e-post och kontaktnummer.
- Se till att alla uppgifter stämmer och bekräfta din beställning.
- Nu är beställningen klar och du får ditt simkort med posten.
Aktivera Tres simkort
Det enklaste sättet att aktivera ditt simkort är via Mitt3. Men om du av någon anledning inte har tillgång till Mitt3 kan du även kontakta Tres kundtjänst eller besöka någon av deras butiker. Det är helt gratis att aktivera ett simkort för ett befintligt abonnemang.
Så aktiverar du ditt simkort
- Logga in på Mitt3.
- Välj Abonnemang och sedan Beställ/Aktivera SIM-kort.
- Ange simkortsnumret som du hittar på själva simkortet. Numret består av 19 siffror.
- Välj Aktivera simkort.
Registrera Tres simkort
Det är egentligen inte simkortet du registrerar, utan kontantkortet som simkortet är kopplat till. Och eftersom Tre inte har några kontantkort längre är det här inget du behöver tänka på.
När du beställer mobilabonnemang eller mobilt bredband fyller du ju i ditt personnummer, så därför är abonnemanget redan kopplat till dig.
Tres kundtjänst
Du kan kontakta Tres support via telefon, mejl och chatt. Om du har enklare ärenden kan du även besöka operatörens kundforum och diskutera med andra Tre-kunder och representanter från kundtjänsten.
- Vardagar
- 09.00-18.00
- Lördagar
- 09.00-15.00
- Söndagar
- Stängt
- Vardagar
- 09.00-18.00
- Lördagar
- Stängt
- Söndagar
- Stängt
- Vardagar
- 09.00-18.00
- Lördagar
- 09.00-15.00
- Söndagar
- Stängt
Vanliga frågor om Tre
Ja, med 3Extra Användare kan du lägga till upp till fem extra användare.
Ja, du kan beställa ett nytt simkort med samma nummer oavsett om du har Tre sedan tidigare eller om du har haft en annan operatör.
Tre skickar alltid ut trippel-sim med alla tre storlekar så att du ska få ett simkort som passar oavsett vilken enhet och modell du har.
Ja, Tre har stöd för e-sim till vissa abonnemang och vissa enheter. På Tres sida e-sim hos Tre kan du läsa mer om vilka abonnemang och enheter som är kompatibla med e-sim.
Du spärrar ditt simkort genom att ringa direkt till Tre. De har öppet dygnet runt och hjälper dig så snart som möjligt.
Vissa av Tres mobilabonnemang kommer redo för 5G, så beställer du något av dessa så får du såklart också ett simkort som stödjer tekniken.
Ja, om din telefon har stöd för dubbla simkort. Med 3Extra Användare kan du lägga till upp till fem extra användare. Det innebär att du får ett simkort för samtal och sms/mms för varje användare. Men ni delar på surfen för huvudabonnemagnet.