Två män på en byggarbetsplats surfar på en telefonTele2 har gjort en undersökning som visar att företagens mobilsurfande ökar. Störst ökning har skett i byggbranschen. Foto: sirtravelalot/Shutterstock.com

Rapporter

Mobiloperatören Tele2 har låtit genomföra en undersökning för att se hur personer använder sina företagsabonnemang. Undersökningen visar att mobilsurfandet har ökat kraftigt det senaste året medan antalet samtal har minskat. Mobilsurfandet är allra störst i byggbranschen.

På många arbetsplatser är det vanligt att de anställda har en jobbmobil. På senare år har det blivit vanligare att telefonen används till mobilsurfande. Enligt en rapport från Tele2 har mobilsurfandet för personer med företagsabonnemang ökat med 44 procent på ett år.

Anställda i byggbranschen surfar mest

Tele2 har i sin undersökning tittat på mobilsurfandet i åtta branscher. Den bransch där det surfas mest är byggbranschen, där de anställda i genomsnitt surfar 302 MB per dag. Det senaste året har surfandet ökat med 47 procent i branschen. Störst ökning har dock skett bland bilmekaniker med 68 procent.

– I vår kunddata kan vi se att mobilsurf är otroligt viktigt för företagare. Att vara flexibel och uppkopplad är en förutsättning för det dagliga arbetet, säger Jessica Levin, försäljningschef småföretag, på Tele2.

Företagare i Norrland surfar mest

Rent geografiskt finns det vissa skillnader, och det är i norra Sverige företagarna surfar allra mest. I Norrbotten surfar företagarna mest med i genomsnitt 604 MB om dagen, följt av Västerbotten med 421 MB. 

Minst av allt surfas det på Gotland med endast 132 MB om dagen.

Samtalen minskar i alla branscher

Samtidigt som surfandet ökar hos personer med företagsabonnemang minskar antalet samtal. Det senaste året har samtalen minskat med fem procent. Den bransch som sticker ut mest är åkeribranschen, som har minskat sina samtal med 9 procent, men trenden gäller för samtliga branscher. 

De flesta samtal rings under veckans två första dagar för att sedan minska fram till fredagen. Under en genomsnittlig vecka minskar samtalen med åtta procent.

Att antalet samtal minskar tror Jessica Levin kan bero på att många företag använder sig av andra digitala lösningar istället.