Om Tele2

Tele2 är en av Sveriges största operatörer och erbjuder både mobilabonnemang och mobilt bredband med flera olika surfnivåer. För att kunna använda ditt abonnemang behöver du ett simkort, och hos Tele2 kan du få både den fysiska och digitala varianten.

Så beställer du simkort hos Tele2

På Tele2:s hemsida beställer du enkelt ett mobilabonnemang eller mobilt bredband och får sedan hem ett simkort som du placerar i din enhet. Simkortet ska vara aktiverat när du får det så att du kan komma igång med ditt nya abonnemang direkt. Om du hellre vill ha ett digitalt simkort, det vill säga e-sim, anger du det i samband med beställningen av abonnemanget så skickar Tele2 en QR-kod som du använder för att aktivera e-simmet i enheten.

Tips! Simkortet bör vara aktiverat när du får hem det, men om du ändå stöter på problem kan du höra av dig till Tele2:s support som vägleder dig.

Om du av någon anledning behöver beställa ett nytt simkort kan du kontakta Tele2:s kundtjänst på nummer 90 222 eller besöka någon av operatörens fysiska butiker.

Hur spärrar jag ett simkort från Tele2?

Om mobilen blivit stulen eller försvunnit, ska du kontakta Tele2:s kundtjänst direkt som hjälper dig att spärra simkortet. Ett nytt simkort skickas ut till dig inom cirka tre dagar och aktiveras inom 15 minuter från det att du slagit på mobilen med simkortet i. Om du har e-sim aktiveras det inom 15 minuter efter att du kopplat upp dig mot wifi, scannat QR-koden och laddat ner e-sim-profilen.

Hur aktiverar man Tele2:s simkort?

Har du beställt mobilabonnemang eller mobilt bredband hos Tele2 ska simkortet vara aktiverat när du får hem det och kan börja användas direkt. Om du har beställt ett ersättnings-simkort till mobilen aktiveras detta automatiskt när du placerar det i enheten. Om du har köpt en router finns simkortet redan monterat i enheten.

Erbjuder Tele2 e-sim?

Ja, Tele2 är en av de operatörer som nu erbjuder e-sim, det vill säga den digitala formen av ett fysiskt simkort. E-sim har flera fördelar för dig som kund. Du slipper till exempel vänta på att få hem ett simkort och kommer snabbare igång med ditt abonnemang. Och eftersom ett e-sim kan programmeras om på distans har du större chans att få både bättre och snabbare service. E-sim är även ett bättre alternativ ur ett miljömässigt perspektiv eftersom det varken behöver produceras eller transporteras.

Tänk på! För att du ska kunna använda e-sim måste även din mobiltelefon ha stöd för e-sim. Dubbelkolla det innan du beställer e-sim hos Tele2.

Hos Tele2 anger du att du vill ha e-sim i stället för simkort när du beställer ett nytt mobilabonnemang, vilket du kan göra både på hemsidan eller genom att kontakta kundservice. Efter köpet aktiverar du ditt e-sim i Tele2-appen eller via en QR-kod som skickas till dig.

Byta från simkort till e-sim

Du kan även byta från ”vanligt” simkort till e-sim och då behöver du kontakta supporten på nummer 90 222 för att beställa. En QR-kod skickas till dig inom 2–3 arbetsdagar, och den använder du för att aktivera e-sim på din enhet. Tänk på att QR-koden bara fungerar en gång, så om du till exempel byter mobil och behöver aktivera e-sim på nytt måste du ha en ny QR-kod.

Tele2:s e-sim till klocka

Tele2 erbjuder även e-sim till smarta klockor i form av tilläggsabonnemang, som precis som namnet antyder läggs till ditt huvudabonnemang hos Tele2. Det gäller framför allt  Apple Watch- och Samsung Galaxy Watch-modeller (som givetvis också måste ha stöd för e-sim). Om du är intresserad av att koppla upp din smarta klocka med e-sim kan du läsa mer på Tele2:s infosida om Tilläggsabonnemang smartwatch.

Kan jag skaffa extra simkort hos Tele2?

Ja, hos Tele2 kan du skaffa extra simkort, eller extra datakort med surf som Tele2 själva kallar det. De extra korten fungerar med alla Tele2:s abonnemang för både mobil och mobilt bredband och gör det möjligt att dela surfen med flera enheter. Datakorten är som vanliga simkort som fungerar i alla enheter med simkortsplats, och du kan ha upp till nio extra datakort.

Vanliga frågor om Tele2:s simkort

Hur beställer man simkort från Tele2?

På Tele2:s hemsida beställer du enkelt mobilabonnemang eller mobilt bredband och får sedan hem ett simkort som du placerar i din enhet. Om du av någon anledning behöver beställa ett nytt simkort rekommenderas du att kontakta Tele2:s kundtjänst på nummer 90 222 eller besöka någon av operatörens fysiska butiker.

Hur aktiverar jag ett simkort från Tele2?

Har du beställt mobilabonnemang eller mobilt bredband hos Tele2 är simkortet i regel aktiverat från start och kan börja användas direkt. Om du har beställt ett ersättnings-simkort till mobilen aktiveras detta automatiskt när du placerar det i enheten. Köpt en router? Då finns simkortet redan monterat.

Vilka simkortsstorlekar erbjuder Tele2?

Tele2 skickar alltid ut ett så kallat multi-sim som innehåller både nano-, micro- och mini-simkort så att det ska passa i alla möjliga enheter.

Har Tele2 e-sim?

Ja, hos Tele2 har du möjlighet att välja e-sim i stället för ett fysiskt simkort.

Hur spärrar jag ett simkort från Tele2?

För att spärra simkortet hos Tele2, till exempel om mobilen blivit stulen eller på något annat sätt försvunnit, ska du kontakta Tele2:s kundtjänst direkt. Du kommer sedan få ett nytt simkort inom tre arbetsdagar.

Har Tele2:s simkort stöd för 5G?

Om du beställer något av Tele2:s 5G-kompatibla mobilabonnemang får du hem ett simkort som har stöd för tekniken.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@simkort.se