Telia utökar sitt utbud av produkter genom att förvärva mobiloperatören Fello. Foto: Rido/Shutterstock.com
Operatören Fello blir en del av Telia. Från den 1 jul tog Telia över hela verksamheten även om varumärket Fello kommer att finnas kvar. För kunderna innebär förvärvet ingen skillnad. Fello har sedan starten haft ett samarbete med Telia och även använt sig av operatörens mobilnät.
Mobiloperatören Telia har nyligen utökat sitt produktutbud inom ett helt nytt segment genom att köpa upp operatören Fello. Den 1 juli tog Telia över hela Fellos verksamhet, men varumärket kommer att leva vidare. Affären behövde inget godkännande från konkurrensverket för att få genomföras.
Fello grundades så sent som 2013 och har varit placerade i Göteborg. Sedan starten för sex år sedan har man lyckats locka till sig cirka 45 000 kunder.
Fello har vuxit snabbt på kort tid
Telia känner sig mycket nöjda över att ha förvärvat Fello. Operatören har på kort tid blivit ett starkt varumärke som dessutom har vuxit väldigt snabbt på kort tid. Bara det senaste året har kundbasen fördubblats.
Telia valde att förvärva Fello eftersom de har sett att det finns ett stort intresse för avskalade tjänster, vilket är något Fello kan erbjuda. Telias kommersiella chef, Andreas Ekström, säger i ett pressmeddelande att Fellos erbjudanden kommer att komplettera Telias nuvarande mobiltjänster på ett bra sätt.
Fellos medarbetare går över till Telia
I och med att Fello blir en del av Telia kommer alla Fello-anställda att gå över till Telia. Totalt rör det sig om sju personer.
För Fellos kunder kommer förvärvet inte att innebära någon skillnad. Kunderna kommer inte heller att uppleva någon skillnad i kvalitet på sina mobilabonnemang. Fello har nämligen sedan starten 2013 haft ett samarbete med Telia och använt sig av deras 2G-, 3G-, och 4G-nät.
Att Fello har använt sig av Telias mobilnät kan ha spelat till deras fördel i jakten på nya kunder. Telias mobilnät har nämligen utsetts till landets bästa i flertalet undersökningar.