Har du blivit bestulen eller tappat bort din mobil, surfplatta eller mobila bredband är det viktigt att du på en gång spärrar ditt simkort. På så sätt kan inte obehöriga använda ditt abonnemang eller kontantkort. Du spärrar ditt simkort hos din operatör och det går på bara några minuter.

Spärra simkortet på operatörens hemsida

Vill du av någon anledning spärra ditt simkort så gör du det genom att logga in på operatörens hemsida. Hur det går till skiljer sig åt mellan de olika operatörerna. De har dock klara och tydliga instruktioner på sina hemsidor hur du går tillväga för att göra detta.

Tips! Ring supporten om du inte lyckas spärra ditt simkort på nätet.

Att spärra simkortet gör det obrukbart men det innebär inte att abonnemanget avslutas. För att avsluta abonnemanget krävs en uppsägning.

Lås upp återfunnet simkort med en spärrkod

I samband med att du spärrar simkortet är det vissa operatörer som ger dig en spärrkod. Denna kod använder du för att låsa upp simkortet om du återfår det igen.

Om du tappat bort din spärrkod kan det finnas möjlighet att låsa upp simkortet ändå. Men då behöver operatören få in en skriftlig begäran. Den ska vara undertecknad av personen som står som ansvarig för simkortet.

Tänk på! Blir du bestulen kommer du troligtvis inte få tillbaka simkortet. Beställ då ett nytt omgående.

Beställ hem ett nytt simkort

Vill du inte sitta och hoppas på att återfå simkortet bör du beställa hem ett nytt i samband med att du spärrar det. Antingen sker detta automatiskt eller så måste du själv beställa hem ett nytt, beroende på vilken operatör du har.

Hos vissa operatörer går det bra att beställa det nya simkortet direkt på hemsidan, medan du hos andra måste ringa supporten för att göra detta.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekomskribent filip.svensson@simkort.se