Om Telness

Telness har funnits sedan 2016 och är en operatör som har specialiserat sig på att erbjuda digital telefoni till företag. Telness erbjuder både företagsabonnemang och skräddarsydda växellösningar utan bindningstider eller dolda avgifter. Telness använder sig av Telias mobilnät så du behöver aldrig oroa dig för att stå utan täckning. Telness erbjuder även simkort till IoT-produkter och mobilt bredband. Här förklarar vi hur du beställer simkort och aktiverar det. Vi går även igenom några av de vanligaste frågorna om Telness simkort.

Så beställer du simkort hos Telness

Du beställer ditt simkort hos Telness direkt på deras hemsida samtidigt som du beställer ett abonnemang. Simkortet är helt gratis när du beställer ett abonnemang från Telness. Du betalar bara för abonnemanget, oavsett vilken typ av simkort du beställer. Därefter fyller du i den information om ditt företag som efterfrågas och signerar med BankID. Telness erbjuder alla simkortsstorlekar så att det passar både gamla och nya telefoner.

Hur spärrar jag ett simkort från Telness?

Om du har tappat bort din telefon eller måste spärra ditt simkort loggar du in på Telness-portalen eller i appen. Klicka på Abonnemang och sedan på din användare. Därefter klickar du på Spärra simkort. Simkortet spärras och Telness skickar ut ett nytt simkort till företagsadressen.

Om du måste spärra din mobil kan du även kontakta Telness support så hjälper de dig att spärra din mobil. Men för att de ska kunna hjälpa dig måste du ha ditt IMEI-nummer tillgängligt. Dessutom vill de ha numret på din polisanmälan. 

Hur aktiverar man Telness simkort?

Det framgår inte hur man aktiverar Telness simkort på deras hemsida. Förmodligen sker det automatiskt och du behöver bara installera simkortet i din telefon. 

Erbjuder Telness e-sim?

Ja, Telness erbjuder e-sim. Telness e-sim fungerar till Android-telefoner, Android-klockor och Iphones som har stöd för e-sim. 

Vilka fördelar har e-sim?

Det finns flera fördelar med e-sim. Med e-sim i din mobil kan du även ha ett fysiskt simkort. Det gör att du kan ha flera olika abonnemang i samma mobil.

Fördelarna med e-sim

  • Lätt att installera och aktivera.
  • Du kan ha ett företagsabonnemang och ett privat abonnemang.
  • Du kan ha ett abonnemang för data och ett för telefoni.
  • Skaffa bättre täckning när du är på tjänsteresa i Sverige med simkort från annan operatör.

Hur beställer jag e-sim från Telness?

Du beställer ditt e-sim från Telness genom att kontakta supporten via mejl eller chatt. Där anger du vilket nummer som ska ha e-sim och till vilken mejladress de ska skicka QR-koden. Du måste även ange när du vill att Telness ska aktivera ditt e-sim.

Kan jag skaffa extra simkort hos Telness?

Du kan inte skaffa extra simkort hos Telness. Däremot kan du lägga till flera abonnemang till företagets Telness-konto.

Så lägger du till fler abonnemang

  • Logga in på Telness Admin med Mobilt BankID.
  • Klicka på Abonnemang och sedan Beställ nya abonnemang.
  • Fyll i dina användaruppgifter och signera med BankID.

Vanliga frågor om Telness

Hur beställer man simkort från Telness?

Du beställer ditt simkort från Telness samtidigt som du beställer ditt abonnemang. Du behöver inte göra någon separat simkortsbeställning.

Hur aktiverar jag ett simkort från Telness?

Det framgår inte hur du aktiverar ditt simkort från Telness. Men det troligaste är att ditt simkort aktiveras när du sätter in det i din mobil.

Vilka simkortsstorlekar erbjuder Telness?

Det framgår inte vilken storlek på simkorten som Telness erbjuder.

Har Telness e-sim?

Ja, Telness erbjuder e-sim till alla Android-telefoner, Android-klockor och Iphone som har stöd för e-sim.

Hur spärrar jag ett simkort från Telness?

Du spärrar ditt simkort genom att logga in på Telness-portalen eller i appen. Klicka på abonnemang och på din användare. Därefter klickar du på Spärra simkort. Du kan även kontakta Telness support så hjälper de dig att spärra din mobil.

Har Telness simkort stöd för 5G?

Nej, Telness simkort stödjer i dagsläget inte 5G.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Telekomskribent alexandra.stenvall@simkort.se