Om Halebop

Halebop är Telias lågprisoperatör och har funnits på marknaden i över 20 år. Eftersom Halebop använder Telias mobilnät behöver du aldrig vara orolig att du inte kommer ha täckning. Halebop erbjuder både bredband och telefoni. Du kan välja mellan flera olika abonnemang eller kontantkort. Och du kan alltid spara din oanvända surf. Halebop är också en av operatörerna som erbjuder e-sim

Så beställer du simkort hos Halebop

Du beställer ditt simkort direkt på Halebops hemsida. Där väljer du det abonnemang eller kontankort som passar dig bäst. När du har valt abonnemang eller kontantkort fyller du i de uppgifter som efterfrågas. Det är även nu du väljer om du vill ha ett helt nytt nummer eller om du vill behålla ditt gamla. 

Om du vill ha ett kontantkort kan du välja mellan att beställa ett kontantkort med bara startpaketet eller med den prisplanen som du vill ha. Startpaketet är gratis. Däremot får du betala om du väljer kontantkort med någon av Halebops prisplaner. 

Visste du? Halebop erbjuder även e-sim till olika mobiler och smartklockor. Men det är bara om du väljer ett abonnemang som du kan få e-sim. Halebops kontantkort har i dagsläget inte stöd för e-sim.

Halebop använder trippelsim. Det innebär att Halebops simkort passar alla mobiltelefoner eller surfplattor oavsett ålder eller modell. Trippelsim innebär att du får alla tre simkortsstorlekar hemskickade för att du ska vara säker på att ett av simkorten passar just din telefon eller surfplatta. 

Hur spärrar jag ett simkort från Halebop?

Om du tappar bort din mobiltelefon bör du spärra ditt simkort. Du gör det genom att logga in på Mitt Halebop eller genom att ringa supporten. 

Så spärrar du genom Mitt Halebop

  • Logga in på Mitt Halebop.
  • Gå in på Abonnemang.
  • Välj Hantera sim.
  • Välj Blockera simkort.

Om du inte har möjlighet att logga in på Mitt Halebop kan du ringa supporten så hjälper de dig att spärra simkortet. När du ringer supporten kommer de att fråga efter ditt personnummer eller mobilnummer och puk-koden. 

Hur aktiverar man Halebops simkort?

Du aktiverar ditt simkort genom att sätta in simkortet i mobilen. Om du har ett abonnemang räcker det med att du startar om din mobil och knappar in din pin-kod.

Om du har ett kontantkort måste du först ladda kontantkortet med en prisplan och acceptera villkoren. Du laddar ditt kontantkort enklast direkt på Halebops hemsida, via deras app eller via internetbanken.  

Om du har flyttat ditt nummer från en annan operatör behöver du inte ladda simkortet för att aktivera det. Kortet kommer att fungera för inkommande samtal direkt. Däremot måste du ladda det för att kunna ringa.

Registrera kontantkortet som är kopplat till simkortet

Du registrerar ditt kontantkort genom att logga in på Mitt Halebop. Därefter väljer du Lägg till kontantkort och följer anvisningarna på skärmen.

Innan du kan registrera kortet måste du aktivera kontantkortet genom att ladda det med någon av Halebops prisplaner. När du har aktiverat kontantkortet kan du registrera det. För att kunna registrera ditt kontantkort behöver du ditt mobilnummer och en 20-siffrig kod som står på fyra rader på simkortet.  

Erbjuder Halebop e-sim?

Ja, Halebop erbjuder e-sim men bara till vissa telefoner och smartklockor. I dagsläget kan du välja e-sim till de Iphone-modeller som har stöd för e-sim. Halebop erbjuder även e-sim till Apple Watch och Samsung Galaxy Watch. Inom kort hoppas Halebop kunna erbjuda e-sim även till andra tillverkare.

Halebops e-sim fungerar i dagsläget bara till abonnemang. Du kan alltså inte beställa e-sim till kontantkort.

Vilka fördelar har e-sim?

Det finns flera fördelar med att använda e-sim. Den stora skillnaden mellan e-sim och ett fysiskt simkort är att abonnemanget inte längre är knutet till kortet. Abonnemanget sitter i en liten krets i mobilen eller klockan och kan skickas trådlöst.

Fördelar med e-sim

  • Enkelt att flytta nummer eller byta operatör utan att behöva fippla med simkort.
  • Lätt att installera och aktivera.
  • Du kan ha ett privat abonnemang och ett företagsabonnemang.
  • Du kan ha ett abonnemang för data och ett för telefoni.

Hur beställer jag e-sim från Halebop?

Det är inte helt tydligt hur du beställer ett e-sim från Halebop. Enligt informationen på Halebops hemsida måste du köpa någon av produkterna för att få e-sim. Om du vill ha e-sim men inte vill köpa någon av produkterna får du kontakta kundtjänsten. 

Kan jag skaffa extra simkort hos Halebop?

Ja, du kan skaffa ett extra surf-simkort. Då kan du dela surfen på ditt abonnemang genom att sätta simkortet i en router, dator eller surfplatta. Men det är bara om du har ett abonnemang som du kan skaffa ett extra surf-simkort.

Vanliga frågor om Halebop

Hur beställer jag simkort från Halebop?

Du beställer ditt simkort enklast direkt på Halebops hemsida. Där väljer du abonnemang eller kontantkort utifrån vad som passar dig bäst.

Hur beställer jag ett nytt simkort?

Du beställer ett nytt simkort snabbast och enklast genom att logga in på mitt Mitt Halebop. När du har loggat in går du in på Abonnemang. Gå därefter in på rutan Hantera SIM och välj Beställ nytt simkort.

Hur aktiverar jag ett simkort från Halebop?

Om du har ett abonnemang sätter du in simkortet i mobilen och startar om den. Om du har ett kontantkort måste du ladda kontantkortet med en prisplan innan du kan aktivera simkortet. Du laddar kontantkortet direkt på Halebops hemsida.

Vilka simkortsstorlekar erbjuder Halebop?

Halebop använder ett så kallat trippelsim. Det betyder att du får alla tre simkortsstorlekarna när du beställer ett simkort. 

Har Halebop e-sim?

Ja, Halebop erbjuder e-sim men bara till vissa enheter. Besök Halebops hemsida för att se till vilka enheter du kan beställa simkort.

Hur spärrar jag ett simkort från Halebop?

Om du måste spärra ditt simkort loggar du in på Mitt Halebop och följer anvisningarna där. Du kan även kontakta kundsupporten men då måste du ha ditt personnummer, telefonnummer och din puk-kod tillgänglig.

Har Halebops simkort stöd för 5G?

Nej, Halebops simkort har dagsläget inte stöd för 5G.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Telekomskribent alexandra.stenvall@simkort.se