Open Infra ska underlätta fiberinstallationen och hjälpa konsumenter från funderingar på att skaffa fiber till färdig installation. Foto: riopatuca/Shutterstock.com
TelekomnyheterSvensk Infrastruktur, Stadsnätsbolaget och Öppna stadsnät lanserar ett nytt varumärke under namnet Open Infra. Genom Open Infra kommer det bli lättare för privatpersoner att skaffa fiber, skriver Computer Sweden.
För att underlätta för privatpersoner att skaffa fiber går Öppna stadsnät, Stadsnätsbolaget och Svensk Infrastruktur samman och lanserar varumärket Open Infra.
Open Infras fokus är att underlätta fiberinstallationen
Målet med Open Infra är att göra det enklare, smidigare och tydligare genom hela processen från det att man funderar på att skaffa fiber tills det är installerat och fungerar. Tanken är också att Open Infra ska ta hand om all byråkrati kring fiberinstallationen, som tillstånd till att gräva och uppkoppling.
I Sverige finns det fortfarande stora områden som saknar fiberinfrastruktur, och tanken är att Open Infra främst ska vända sig de som har villa eller fritidshus.
Även bostadsrättsföreningar och företag kan vända sig till Open Infra
Open Infra vänder sig inte bara till privatpersoner; även företag och bostadsrättsföreningar kan få hjälp. Dessutom strävar Open Infra efter att ha ett bra samarbete med landets kommuner.
Enligt Open Infras grundare och vd Johan Sundberg är fiberinfrastrukturen mycket viktig och grunden för det digitala samhället, oavsett om det handlar om samhällstjänster eller att streama underhållning.
Samhällstjänster som skola, vård och omsorg blir mer och mer digitala, och det ska finnas möjlighet för att alla att ta del av det. Just nu står Open Infra inför en intressant framtid, och de brinner för att de även fortsättningsvis vill vara en del av det digitala Sverige som nu byggs.
Tankar på att expandera i Europa
En annan anledning till att man väljer att byta namn är för att expandera verksamheten i Europa eftersom flera länder har visat intresse.
Enligt Open Infras kommunikationschef, Anya Alenberg, kommer det nya varumärket att fokusera mer på kunden än tidigare. Dessutom har det varit väldigt komplicerat för kunderna när det har varit tre olika varumärken för olika delar.
Det ska inte vara komplicerat att skaffa fiber, säger Anya Alenberg. Tanken är att Open Infra ska ta hand om allt det byråkratiska och det som är komplicerat. Det är så Open Infra vill att kunderna ska uppleva det nya varumärket.