Sparkades från Telia – får lära upp ny personal

Publicerad: 2019-09-06 Sparkades från Telia – får lära upp ny personal

Ett 50-tal anställda får lämna Telias kundtjänst och lämna plats för externa bolag. Foto: Andrey_Popov/Shutterstock.com

Teliaanställda tvingas lämna kundtjänsten i Solna. Till Expressen säger tidigare anställda att de tvingades lära upp nya medarbetare innan de själva fick lämna. De vittnar även om ett bonussystem som skapar stressiga arbetsförhållanden.

Den svenska mobiloperatören Telia gick nyligen ut och meddelade att man säger upp 300 personer i Sverige. Detta för att dra ned på kostnaderna och därmed öka lönsamheten.

Vid kundtjänsten i Solna sägs cirka 50 anställda upp. Expressen har varit i kontakt med Teliaanställda som berättar att många var både arga och ledsna när beskedet kom.

För att fylla luckan efter de anställda kommer Telia anlita externa bolag från utlandet. Den kvinna Expressen varit i kontakt med berättar att medarbetarna fått vara med och utbilda nya medarbetare. Det var i ett läge då man inte kände till att man skulle få sparken.

Kundtjänsten lider av långa kötider

I dag lider Telias kundtjänst av långa kötider. De anställda upplever arbetet som mycket stressigt där man bland annat har infört ett bonussystem som inte alls fyller sitt syfte.

Bland annat ska de anställda inte prata mer än i genomsnitt 550 sekunder med varje kund. Den som gör det får avdrag på sin bonus. Detsamma gäller den Teliaanställd som har mer än 20 procent återringare, det vill säga personer som kontaktar kundtjänsten igen efter det första samtalet.

En medarbetare som Expressen har talat med hävdar att vissa anställda ibland lägger på samtal som tar lång tid eller kopplar det vidare för att inte riskera att förlora sin bonus. Grundlönen för nyanställda i kundtjänsten är cirka 21 000 kronor och bonusen ligger på 3 000 kronor i månaden.

Presschefen ger en annan bild av bonussystemet

När Telias presschef, Irene Krohn, får höra om de anställdas bild av bonussystemet säger hon att det inte stämmer. Hon vill däremot inte gå in i detalj på hur det fungerar. Hon säger bara att det syftar till att ge kunderna hög kvalitet.

Filip Svensson

Skribent

filip.svensson@simkort.se
Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka